آمریکا: اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه بسیار خطرناک است

در ادامه ادعاهای مقامات غربی مبنی بر اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه، نماینده آمریکا در سازمان ملل این اقدام را خطرناک و بسیار نگران کننده خواند.

خبرگزاری تسنیم، در ادامه واکنش ها به ادعاهای منتشر شده مبنی بر اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه، رابرت وود، نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: اگر کره شمالی با اعزام نیروهای خود به روسیه در جنگ اوکراین به مسکو کمک کند، این اقدام بسیار خطرناک و نگران کننده خواهد بود.

رابرت وود افزود: ما در حال مشورت با متحدان و شرکای خود در مورد تأثیرات این تحول بزرگ هستیم. اگر این خبر درست باشد، نشانه ای از افزایش قابل توجه روابط نظامی بین کره شمالی و روسیه خواهد بود.

همچنین کره جنوبی و بریتانیا هشدار داده اند که مسکو ممکن است برای این همکاری مجبور به پرداخت هزینه های سنگینی به پیونگ یانگ شود.

باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا در سازمان ملل نیز به این مسئله واکنش داده و بیان داشت: بسیار محتمل است که کره شمالی نیروهای خود را به روسیه اعزام کرده باشد و به نظر می رسد که هر چه پوتین بیشتر در جذب سربازان روسی برای جنگ مشکل پیدا کند، بیشتر به کره شمالی برای جنگی غیرقانونی متکی خواهد شد.

گزارش های اطلاعاتی کره جنوبی نیز تأیید کرده اند که اولین گروه 1500 نفره از نیروهای کره شمالی به روسیه منتقل شده اند و در پایگاه های نظامی منطقه ولادی وستوک روسیه تحت آموزش قرار دارند. انتظار می رود این نیروها برای جنگ در اوکراین اعزام شوند. کره جنوبی پیشتر هشدار داده بود که روسیه و کره شمالی ممکن است هزینه سنگینی برای این همکاری بپردازند.

نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز اظهار داشت: نیروهای کره شمالی احتمالاً تا پیش از 1 نوامبر برای شرکت در جنگ اوکراین آماده خواهند شد. ولادیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، پیشتر کره شمالی را متهم کرده بود که قصد دارد 12 هزار نیروی نظامی به روسیه اعزام کند و تأکید کرده بود که اوکراین شواهد ماهواره ای و تصویری متعددی در این خصوص در اختیار دارد.

با وجود این اظهار نظرها مقامات مسکو و پیونگ یانگ از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرده و ادعای مقامات غربی را بی اساس خوانده اند. نماینده کره شمالی در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: این اتهامات به حدی بی پایه هستند که ارزش پاسخگویی ندارند. ادعاهای مطرح شده درباره انتقال سلاح بین کشورهای دارای حاکمیت مشروع ارتباطی به موضوعات مورد بحث در زمینه خلع سلاح و امنیت بین المللی ندارد.

روز گذشته نیز دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، از اظهار نظر مستقیم در مورد مشارکت نیروهای کره شمالی در جنگ اوکراین خودداری کرده و تأکید کرد که همکاری های مسکو و پیونگ یانگ علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

احتمال می رود درصورت اثبات این ادعاها، غرب در پاسخ به اقدامات مسکو و پیونگ یانگ مجموعه ای از اقدامات شامل تصویب تحریم های جدید علیه روسیه و کره شمالی، و ارائه تسلیحات بیشتر به کی یف را اتخاذ کند.

کره شمالی: اخبار اعزام نیرو به روسیه شایعه ای بی اساس است ادامه دومینو تقابل سئول و پیونگ یانگ خارج از شبه جزیره کره

انتهای پیام/

نظرات

captcha